دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی

اشعار و داستان های فارسی و گیلکی داوود خانی لنگرودی

دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی

اشعار و داستان های فارسی و گیلکی داوود خانی لنگرودی

دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی
بایگانی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است


 

گیله قصه: چوچوی  ( چوک؛ مرغ حق ) از: داوود خانی لنگرودی

گویش: شلمانی

**

هوا؛ هَـلِه تاریکا نَبو، باغَ کَشکه، لی دارَ سرَ جی، چوچو˚ نالیش راسّه بو: داغ، داغ، داغ، داغ...

خاُنه اتاقَ اَبوشکه وَازا کونَم. کناره وا، می سینه گَندنه.

چوچو˚ نالیش، تَته رَچ که هَنَه، شلماُن روخئونِه صَدا دوکشَـبِنه. تاریکی، باغَ مِئن گَرَک بَزای.

هیج جَه دِئه نَـشَئنه، ولی شَئنه گوتَن چوچوی˚ الونی خودَشه لی دار چَکَله اؤزِئن آئوده؛ سوجی˚ بیجی˚ زِئنه: داغ! داغ! داغ! داغ...

یه گَرَش. آئن که اینه صدا نَئنه، بَدارِه، دارَجی جیر بومای، موته کادَرَه باغَ مئن یَته چو پیداکونه که نه تیوک بَداره نه دُیمه.

اینه واسه ایسّه که هرچی موجنه پیدا.ئوده مَـنّه. دُوارَه شونه دارچَکَلَ گوف، خودشه اؤزِن.آ.کونه.

مَران، هَندِه، وآز. ئوده اَبوشکه جی، چوچو نالیشه دَدار ایشتؤنم: داغ! داغ! داغ! داغ...

**

پورزَمت ایسّه چوچوی نالیش نِزئنه. نودوئنم چه وخته؛ خؤ می چشم ئونَ مِئن فَک کونه. صوب که راسّه بونم، وآزه. ئوده آبوشکه جی، لیله کو، می دیمَ وَرجه راسّه بو نای. یَته پیلوته چَترَ هَندی، سیا ابر اینه سَرجَ ئن دَچِه.

می دیل روشنه، پا بَئنم باغَ مئن، لی دارَ بون، یه توکونه خون- یَته ولگَ دَله- ، سورخ .آئوده دَئنه.

 

شلمان- دوشنبه 29 شهریور 1395 خورشیدی

 

 

  • داوود خانی لنگرودی

 


 

منبع: کانال تلگرام گیله قصه

@Gileghesseh

نزدیکی های ساعت پنج بعدازظهر روز پنجشنبه 25 مرداد ماه است که میدان فرمانداری سابق لنگرود، سوار تاکسی می شوم و زیر پل اتوبان جاده لیله کوه پیاده می شوم تا خودم را به دانشکده ی پرستاری و مامایی لنگرود برسانم و در نشست نقد و بررسی دفتری از شعرهای چاپ نشده ی گیلکی استاد نادر زکی پور لنگرودی با عنوان " آقتووه وانیشته کارنم( نهال آفتاب می کارم) شرکت نمایم. هوا ابری است و دم دارد و میل باریدن. مسیر دویست سیصد متری را که اتفاقاً مردی چتر به دست که چند سالی از من بزرگ تر است و به همراهم از تاکسی پیاده شده و قصد شرکت در مراسم را دارد، همراه است.

سر جاده منتهی به دانشکده، عده ای جمع شده اند و نادر نیز با آنان خوش و بش می کند.

نخستین بار است که از نزدیک می بینمش. خودم را که معرفی می کنم، خوشحال می شود و از قصه ی گیلکی اش" افتوو و والَ شاق "می گوید: از دختری که در خلیفه محله شلمان ازدواج کرده است و...

متاسفانه، جلسه را بنا به دلایلی لغو کرده اند و نادر مرتب اظهار شرمندگی می کند... در این میان، نادر زکی پور، آن گونه که انتظار می رفت مهربان است و دوست داشتنی و به اصطلاح گیـــلکان "دیل˚ بَنیش ". انگار نه انگار که مراسم بزرگ داشتش را لغو کرده اند.

استاد نادر زکی پور، تمام قد گیلکی می سراید و می نویسد. یکی از قصه های گیلکی اش را که افتوو و والَ شاق نام دارد را به رسم ادب در وبلاگم بارگذاری نموده ام.

برای استاد نادر زکی پور لنگرودی، بهترین ها را آرزومندم.

 

 

برگردان: داوود خانی

https://coopseurope.coop/policy-topic/cooperative-development-support

از طریق الگوی کسب و کار مردم محور، بیش از یکصد سال است که  شرکت های تعاونی نقش کلیدی در توسعه بین المللی ایفا کرده اند و به رفاه و یاری بیش از سه  میلیارد نفر در سراسر جهان، پرداخته اند.

تعاونی ها  از طریق کار گروهی به طرق محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی، در ساخت یک شبکه جهانی در بخش های مختلف در مقیاس کوچک به کسب و کار چند ملیتی. با همکاری بین تعاونی ها و منابع غنی - امور مالی، کمک های فنی، و ظرفیت انسانی  نقش برجسته ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی انسانی در سراسر جهان دارند.

در سال 2008 تعاون اروپا، بستر های نرم افزاری توسعه ای تعاون دایر نموده است که هدف کلی CEDP تسهیل توسعه همکاری بین المللی، به ادغام تعاونی ها به سیاست های توسعه، و حمایت از مدل کسب و کارتعاونیهاست.

 بنابراین CEDP  به طور اعم در مورد مسائل توسعه بین المللی، تبادل اطلاعات، هم افزایی، ایجاد تقویت روابط با نهادهای اتحادیه اروپا، هماهنگی عملی با سیاست های توسعه در سطح اروپا، و همکاری با سیستم عامل های جامعه مدنی، متمرکز گردیده است.

  • داوود خانی لنگرودی